Inloggen Social Schools

Passend onderwijs

Extra hulp voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften
Met de komst van Passend Onderwijs is de vraag voor plaatsing van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften in het reguliere basisonderwijs sterk toegenomen. De vragen die hierbij steeds gesteld kunnen worden, zijn;

  • Kunnen wij dit kind voldoende bieden? 

  • Hoe kun je individuele begeleiding geven zonder dat de groep daardoor te kort komt?

  • Hoe weet je wat je van dit kind mag en kunt verwachten?

  • Hoe moet je omgaan met eventueel probleemgedrag?

  • Past het kind binnen het schoolondersteuningsprofiel? 


De zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs 

Elk school is verplicht binnen 6 tot 10 weken nadat de ouders hun kind hebben aangemeld, een aanbod te doen aan ouders voor een passende plek voor hun kind in het onderwijs. Deze passende plek kan zijn op de eigen reguliere basisschool, op een andere reguliere basisschool of op een speciale (basis-)school binnen de regio. Als het kind op een school is of wordt geplaatst, regelt die school dus ook de nodige extra ondersteuning of, als de school niet langer aan de onderwijsbehoefte van het kind kan voldoen, regelt de school een passend alternatief. 

Een veelvoorkomend misverstand is, dat elke basisschool aan alle kinderen passend onderwijs moet kunnen bieden, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Elke school moet wel regelen dat er een passend aanbod aan ouders wordt gedaan, ook al is dat op een andere school. 

Na aanmelding door de ouders zal de school samen met de ouders onderzoeken of de leerling specifieke ondersteuningsbehoeften heeft en of de school de nodige ondersteuning kan bieden. Een gesprek met de ouders (uiterlijk 10 weken voorafgaande aan de beoogde plaatsingsdatum of anders z.s.m.) en het opvragen van gegevens bij peuterspeelzaal, bij de vorige school en/of instanties maakt onderdeel uit van het onderzoek. Als duidelijk is dat de school het kind kan begeleiden, kan het kind worden ingeschreven. Als dat niet kan of men is onzeker, dan kan school overleg met het ondersteuningsloket (OSL) voeren om in beeld te krijgen wat het kind nodig heeft en welke (tijdelijke) onderwijsvorm daar het beste bij past. 

Meer informatie over passend onderwijs is te vinden op de site van Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Noord-Limburg: https://www.swvpo.nl 
 

Leerlingenondersteuning binnen SPOVenray (ondersteuningsniveau 1, 2 en 3a)

  • Onze school volgt systematisch de ontwikkeling van alle kinderen, in elk geval op het gebied van rekenen en wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, sociaal-emotionele ontwikkeling (gedrag). De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd middels het leerlingvolgsysteem KIJK. 

  • Onze school heeft een intern begeleider die leerkrachten ondersteunt bij het bieden van ondersteuning op maat. De intern begeleider heeft speciale aandacht voor de ontwikkeling van de leerkracht en voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast onderhoudt de intern begeleider contacten met externe hulpverleners, instanties en adviseurs die bij de ontwikkeling van het kind en/of de school belangrijk zijn. De leerkracht is voor u het eerste aanspreekpunt. Als deze u niet verder kan helpen, dan kunt u uiteraard ook zelf contact opnemen met de intern begeleider. 

  • Als school hebben we een aantal mogelijkheden om extern advies in te winnen, bijvoorbeeld: 

  • de orthopedagoog van SPOVenray. 

  • de GGD (schoolarts), de gezinscoach en jeugdconsulentent van de gemeente Venray zijn belangrijke partners in het bieden van ondersteuning op maat voor alle kinderen. Deze externe hulpverleners zijn regelmatig op onze school aanwezig om de school te adviseren over zaken die van belang zijn voor de ontwikkeling van het kind, waarbij ook zaken buiten school een belangrijke rol (lijken te) spelen. 

  • een ambulant begeleider is regelmatig op de scholen aanwezig. De ambulant begeleider is een speciale leerkracht, in dienst van SPOVenray of van het speciaal onderwijs, en goed op de hoogte van ondersteuning aan kinderen met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden, kinderen die zeer moeilijk leren, lichamelijke en/of motorische problemen hebben en kinderen met gedrags- en omgangsproblemen (bijv. vanwege ADHD of een vorm van autisme). De ambulant begeleider is betrokken bij kinderen aan wie extra ondersteuning is toegewezen, maar kan ook om advies worden gevraagd/ ingezet worden bij de begeleiding van andere kinderen. 

  • het ondersteuningsloket adviseert namens het bestuur de scholen (op afroep) bij het bieden van ondersteuning op maat. De school kan het ondersteuningsloket inschakelen voor advies over de ontwikkeling van een kind, met name als de grenzen van de zorg (dreigen te) worden bereikt. Als de school er voor kiest om uw kind aan te melden bij het ondersteuningsloket, dan zal aan de ouders om medewerking worden gevraagd. Ook u als ouder kunt het ondersteuningsloket inschakelen. School en ouders hebben in principe van elkaar geen toestemming nodig om het ondersteuningsloket in te schakelen, maar het beste is natuurlijk als de aanmelding in gezamenlijk overleg gebeurt.  

  • Onderzoek: indien er behoefte is aan onderzoek en/of begeleiding kunnen ouders en school samen in gesprek gaan met de orthopedagoog van SPOVenray, de gezinscoach of jeugdconsulent van de gemeente Venray, of een andere externe instantie.  De kosten voor dit onderzoek worden dan door het samenwerkingsverband Noord-Limburg of, na indicatie, door de gemeente Venray betaald. Als u zelf wilt dat speciaal onderzoek wordt uitgevoerd, maar de school vindt dit niet nodig, dan kan de school u adviseren waar u dit onderzoek kunt laten uitvoeren, maar draagt u als ouder de kosten. 

  • Advies: het inwinnen van extern advies gebeurt altijd na overleg met ouders. 


De bovenschoolse ondersteuningscoördinator (BOC) en het ondersteuningsloket van SPOVenray (ondersteuningsniveau 3b)

Voor ouders, scholen en externe instanties is het vaak een hele zoektocht om de goede ondersteuning voor hun kind te realiseren. Binnen het Passend Onderwijs in Noord-Limburg wordt er naar gestreefd om de toegang tot alle speciale vormen van onderwijs en de daarnaast noodzakelijke ondersteuning, onder te brengen bij één aanspreekpunt per bevoegd gezag. Daarvoor heeft elk bestuur in Noord-Limburg een bovenschoolse ondersteuningscoördinator (BOC). Ook binnen SPOVenray is deze taak ondergebracht bij de BOC die tevens beleidsmedewerker onderwijs en kwaliteit is, mevr. Monique Hoeijmakers-Jacobs (m.hoeijmakers@spovenray.nl). SPOVenray heeft er daarnaast voor gekozen om een bovenschools ondersteuningsloket in te richten, onder voorzitterschap van de BOC. Zowel de ouders als de school kunnen een kind aanmelden bij het ondersteuningsloket. Het is natuurlijk het beste, als de aanmelding van een kind bij het ondersteuningsloket in gezamenlijkheid door school en ouders gebeurt. 
 

Toewijzing van extra ondersteuning (ondersteuningsniveau 3b)

Extra ondersteuning (inzet van expertise) is nodig als de basisschool met reguliere mogelijkheden (basisondersteuning) niet in staat is op een verantwoorde manier passend onderwijs aan de leerling te bieden.