Natuurknap

Sommige volwassenen en kinderen zijn duidelijk meer natuurknap dan anderen. Maar wat is dat nu eigenlijk: natuurknap?

Als je natuurknap bent, wat we met een moeilijk woord 'naturalistisch intelligent' noemen, ben je gevoelig voor de levende natuur. Denk aan het verzorgen van dieren en planten. Je herkent natuurknappe mensen aan bijvoorbeeld de volgende dingen:

• ze zien veel detail
  • ze zien en horen tijdens een wandeling in de natuur dingen, die aan veel mensen voorbijgaan
  • ze zorgen graag voor dieren
  • ze zijn graag buiten in de tuin bezig
  • ze proberen te beredeneren wat ze niet kennen, bijvoorbeeld een boomsoort die ze niet kennen
  • ze kunnen goed ordenen en systeem aanbrengen
  • ze hebben interesse voor natuurverschijnselen, zoals bijvoorbeeld het weer of planeten.

Deze intelligentie is niet zo voor de hand liggend in het onderwijs, want planten en vooral dieren zijn in het basisonderwijs niet zo gebruikelijk om in de klas te hebben. Toch proberen we ook aan de leerbehoeftes van deze kinderen tegemoet te komen.

In ons onderwijs zetten we voor deze kinderen werkvormen in als:

• zoek iemand die
  • kijk-schrijf-gesprek